Sundare pannacotta

 
 
 
Jag är en riktig sucker för sötsaker. Det är faktiskt riktigt jobbigt ibland. Jag ser folk som är så himla duktiga och står emot varenda frestelse men det funkar inte riktigt för mej. Ironiskt eftersom kost och träning är en gigantisk del av mitt liv. 
Kanske är det därför som jag försöker göra nyttigare alternativ till allt gott som jag inte borde äta. 
 
Här är ett experiment som jag gjorde och blev riktigt nöjd med. 
 
Pannacotta , vem älskar inte det lixom? en av mina många facoritkombinationer är vit choklad och blåbär och det har jag alltså försökt fixa i en nyttigare version. 
som tur är för er så är jag ingen stjärnkock så det är här är väldigt enkelt 
 
Det här behöver för att göra samma storlek som jag
  • 30 gram vit choklad som går att smälta (ta mer eller mindre om du vill, det är helt upp till dej)
  • 5 g socker 
  • 5 g gelatin (jag använder pulver men det går bra med blad också såklart)
  • 80 g naturell grekisk yougurt 
  • 40 g frysta blåbär 
Och såhär gjorde jag typ - rör ihop allt och voilà . 
Nä men typ för det är så jag rullar i köket.
 
  • Börja med att smälta chokladen, kom ihåg att choklad bränns lätt så man kan inte bara köra in det i micron, det har jag lärt mej den hårda vägen.
  • Förbered gelatinet. I mitt fall ska man bara blanda pulvret med lite vatten men har man blad måste man göra på ett annat sätt (beskrivning finns alltid på förpackningen) 
  • Blanda ihop socker , yoghurt och den smälta chokladen 
  • Ta en liten del av blandningen och lägg ner i gelatinet
  • Ta den lilla delen som har gelatin i sej och rör ner i den stora delen med socker, yoghurt och choklad. 
  • Blanda ordentligt och häll över i ett litet glas och sätt in i kylen. 
  • Medan pannacottan stelnar i kylen micrar du blåbären efter smak. Jag mosade även några för att kunna blanda med pannacottan lättare men det är valfritt. 
  • Låt pannacottan stå i kylen i typ 10-15 min och sen häller du på blåbären och njuter .
Inser nu att det blev väldigt många punkter men frukta ikke, det är inte så illa som det verkar . 
 
Punkt 4 är viktig ! Fråga inte varför för jag har ingen aning jag har bara på något sätt lärt mej att man aldrig ska hälla ner gelatin i något direkt utan alltid blanda ut det med en del först och sen ta den delen och blanda i resten. 
 
Självklart har jag även fixat näringsinnehåll på den här smaskiga prylen.
 
324 kal
10 g protein 
32 g kolhydrater (varav 29g är socker)
17 g fett (varav 11g är mättat fett)
 
Vill man att det ska bli mindre socker och mindre fett så måste man självklart byta ut chokladen mot något annat typ frukt, även mörk choklad är ett mycket bättre alternativ än vit choklad 
Men hallå nu var ju det här mitt alternativ till vanlig as fet as sockrig as onyttig pannacotta. Jag kan ju för fasen inte ha ett alternativ till mitt alternativ. Punkt på den
 



Kommentarer
Postat av: Miss Baby Peaches

Ser supergott ut!

Svar: det kan jag lova att det var :)
Bella

2018-01-12 @ 10:51:18
URL: http://babypeaches.blogg.se/
Postat av: Angelica Wåhlin

Gud, vad gott!

Svar: det var riktigt smarrigt kan jag lova :)
Bella

2018-01-12 @ 11:01:38
URL: http://angelicawahlin.se/
Postat av: Anonym

Det där ska jag prova. Tack för tipset missblonds

Svar: kör hårt :) hoppas du får till det riktigt bra
Bella

2018-01-12 @ 11:15:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:






RSS 2.0